Doutoramento
Colaborador/a
NOVA FCSH
Gabriela Cruz é musicóloga. Os seus interesses de investigação situam-se na intersecção entre o estudo da ópera, do teatro, da tecnologia, da estética e da política. É professora associada de musicologia na Universidade de Michigan desde 2012, depois de ter leccionado na Tufts University, na Universidade Nova de Lisboa e na Universidade de Coimbra (Portugal).
O seu livro mais recente , Grand Illusion: Phantasmagoria in Nineteenth-Century Opera (Oxford University Press, 2020), examina a transformação da ópera numa arte moderna de espetáculo facilitada pela introdução da iluminação a gás e o desenvolvimento de novas tecnologias visuais e musicais de ilusão, como a fantasmagoria e o diorama, nos teatros de ópera a partir da década de 1820. Os seus ensaios e recensões sobre opereta, o teatro de Verdi, Wagner e Meyerbeer, a grande ópera francesa, a estética romântica, a fonografia antiga e o cinema português foram publicados no Cambridge Opera Journal, Nineteenth-Century Music, Opera Quarterly, Current Musicology, Journal of the American Liszt Society, Revista Portuguesa de Musicologia e em volumes editados pela Rochester University Press, Peter Lang e Argus Edition. Para além do seu trabalho sobre ópera e tecnologia, Cruz está atualmente a desenvolver um projeto sobre comédia musical nos séculos XIX e XX, investigando as intersecções entre teatro, música e política na cultura moderna.
A Professora Cruz é atualmente coordenadora do Departamento de Musicologia. Lecciona cursos sobre ópera, arte-canção, história da música e música de câmara.
Gabriela Cruz is a music historian. Her research interests lie at the intersection of the study of opera, theater, technology, aesthetics, and politics. She came to the University of Michigan in 2012 after teaching at Tufts University, the Universidade Nova de Lisboa, and the Universidade de Coimbra (Portugal).
Cruz’s most recent book, Grand Illusion: Phantasmagoria in Nineteenth-Century Opera (Oxford University Press, 2020), examines the transformation of opera into a modern art of spectacle facilitated by the introduction of gas illumination and the development of novel visual and musical technologies of illusion, such as phantasmagoria and the diorama, in opera theaters beginning in the 1820s. Her essays and review essays on operetta, the theater of Verdi, Wagner, and Meyerbeer, French grand opera, romantic aesthetics, early phonography and Portuguese film have appeared in Cambridge Opera Journal, Nineteenth-Century Music, Opera Quarterly, Current Musicology, Journal of the American Liszt Society, the Revista Portuguesa de Musicologia, and in edited volumes published by Rochester University Press, Peter Lang, and Argus Edition. In addition to her work on opera and technology, Cruz is presently pursuing a project on musical comedy in the nineteenth- and twentieth-centuries, investigating the intersections of theatre, music and politics in modern culture.
Professor Cruz currently serves as Chair of the Musicology Department. She teaches courses on opera, art-song, the history of Western music, the musics of Iberia and Latin America, music and mediality, aesthetics and comedy.
Professor Cruz continues to serve the American Musicological Society and the Sociedade Portuguesa de Investigação em Música in various capacities and collaborates with the Centre for the Study of Aesthetics and Sociology of Music (CESEM) of the Universidade Nova de Lisboa.