Luísa Cymbron

Luísa Cymbron

Biography:

Luísa Cymbron obtained her PhD in Musicology from the Universidade Nova de Lisboa, where she has also taught since 1986. Her research focuses on 19th-century Portuguese music, the reception of the Italian and French opera repertoire in Portugal and musical relations between Portugal and Brazil during the same period. She is the author, in collaboration with Manuel Carlos de Brito, of a História da Música Portuguesa (1992) and organized in the National Library of Portugal the exhibition Verdi em Portugal 1843-2001. In 2012 she published a volume of essays entitled Olhares sobre a música portuguesa no século XIX: ópera, virtuosismo e música doméstica (CESEM – Edições Colibri). She has published several articles in journals and collective works as well as collaborated in various research projects in Portugal and abroad. Since 2013, she has been the review editor of the Revista Portuguesa de Musicologia. She is currently preparing a book on the Portuguese composer and violinist Francisco de Sá Noronha (Francisco de Sá Noronha (1820-1881): um músico português no espaço atlântico) and editing a collective work on the Teatro de S. João of Porto (O velho Teatro de (1798-1908): teatro e música no Porto do longo século XIX).

 

Publications and other outputs:

“I Vespri siciliani in Portogallo (1857-63): recezione verdiana e rifiuto della storia nazionale”, in  Franco Piperno, Daniele Mastrangelo, Manuela Rita, (eds.), Giuseppe Verdi: dalla musica alla messinscena: in ricordo di Pierluigi Petrobelli, Parma, Istituto nazionale studi verdiani -Fondazione Teatro regio di Parma, 2015, pp. 139-158. ISBN: 9788885065611.

“A Música em Portugal no Século XIX: uma panorâmica” in J. A. Costa (ed.), Olhares sobre a História da Música em Portugal, Matosinhos, Verso da História, 2015, pp. 161-212.

“Camões in Brazil: Operetta and Portuguese Culture in Rio de Janeiro, circa 1880”, The Opera Quarterly, Volume 30, Number 4 (Autumn 2014), pp. 330-361.

“Na sombra de Herculano: Miguel Ângelo Pereira e os desafios de compor ópera no Portugal dos anos 1860-70”, Arbor, Vol 190, No 766 (2014).

Olhares sobre a Música em Portugal no Século XIX. Ópera, virtuosismo e música doméstica, Lisboa, CESEM-Colibri, 2012.