Doctorate
Full member
UÉvora
NOVA FCSH
Filipe Mesquita de Oliveira, Doctor in Music and Musicology is currently Assistant Professor at the University of Évora. His area of expertise is the Iberian instrumental music of the sixteenth and seventeenth centuries, in particular for keyboard. He has also been doing research in Portuguese instrumental music from other historical periods, namely, the final part of the Ancien Régime. As a conference reader he has presented several papers, both in Portugal and abroad: Thirteenth Biennial International Conference on Baroque Music (Leeds, 2008), Medieval-Renaissance Music Conference (Utrecht, 2009, Barcelona 2011 & Birmingham 2014), 1st & 2nd International Conference on Keyboard Historical Music (Edinburgh, 2011 & 2013), Performa´11 (Aveiro, 2011), ENIM I, II & III (Oporto, 2011, Castelo Branco 2012, Cascais, 2013), Congresso Internacional D. Henrique e as múltiplas dimensões do poder no século XVI (Évora, 2012), Residência Cisterciense em S. Bento de Cástris – O Silêncio – (Évora, 2013 & 2014), Instrumental Music in the Iberian World 1760-1820 (Lisboa, FCG, 2013), III Simpósio sobre os Paradigmas do Ensino do Instrumento Musical no século XXI (Évora, 2013), III Simpósio Internacional de Música IberoAmericana (Lisboa & Oeiras, 2014).. His latest publications include: «Some aspects of P-Cug, MM 242: António Carreira’s keyboard tentos and fantasias and their close relationship with Jacques Buus’s ricercari from his Libro primo (1547)» in Interpreting Historical Keyboard Music – Sources, Contexts and Performance (Farnham: Ashgate, 2013); As recomposições dos ricercari do Libro primo… de Jacques Buus no manuscrito P-Cug MM 242 e a execução instrumental em Portugal em meados do séc. XVI (Performa´11); Contributo ao estudo das obras para tecla atribuídas a António Carreira, «O Velho» (Universidade de ÉvoraUnIMeM/FCT – 2012); «The Recompositions of Buus´s Ricercari from his Libro primo… in Manuscript P-Cug MM 242 and the didactic processes of the Friars of the Santa Cruz Monastery in Coimbra» in History Research, Vol. 3, nº 6 (Rosemead, David Publishing 2013), Música instrumental no período final do Antigo Regime: contextos, circulação e repertórios, (Lisboa: Colibri, 2014), Um exemplo da evolução histórica da didáctica organística em Portugal – o Manuscrito 52 da Biblioteca Geral da Universidade de Coimbra (Goiânia: Kelps, 2017), As obras de Teodósio Augusto Ferreira no contexto do panorama musical eborense do derradeiro quartel de oitocentos (Lisboa: Húmus, 2021) e Os hinos e a música comemorativa no contexto das celebrações do 1º de Dezembro em Évora na segunda metade de oitocentos (Lisboa: Urutau, 2024).