(+351) 217908388, Ext.: 40337/38
cesem@fcsh.unl.pt

Lígia Soares

COLLABORATOR

Lígia Soares

Foto
ligia.soares.silva@gmail.com
Biography:

Lígia Soares started learning music with her mother. Studied violin with Prof. Ilídio Gomes, at the Music Academy of Santa Cecilia with Prof. Alberto Nunes and finally with Prof. Lydia de Carvalho at Lisbon National Conservatory where she obtained the diploma degree in violin with the highest classification. When she was 13 years old participated in the 1st National Competition for Music Education OLGA VIOLANTE (Edgar Willems method) in which she won the 1st prize ex-aequo. Latter on attended “Masterclass” and summer courses taught by Profs. Alberto Lysy, Vasco Barbosa, Gerardo Ribeiro, Tibor Varga and Felix Andrievsky. As a scholarship holder of the Calouste Gulbenkian Foundation studied with the Russian master Felix Andrievsky in London and concluded at the Royal College of Music the “Advanced Postgraduate Study Course” in which she obtained the highest degree. Her studies were complemented with the optional course “The Art of Teaching” and later on with the Degree of Master of Arts in Music Performance studies at the City University, London. In 1990 won the 1st prize in the violin competition -superior level- of the Jeunesses Musicales, Portugal. She recorded for RDP, RTP and also for the prestigious label EMI Classics. Has performed numerous recitals and collaborated as soloist with several orchestras in Portugal (Gulbenkian Orchestra., Oporto Classical Orchestra, Lisbon Metropolitan Orchestra, Youth Symphony Orchestra) and abroad. Taught Violin at the National Superior Academy Orchestra, being the representative of this instrument in the Scientific Council from 1992 to 1997, and is invited very often to join selection boards, to be a member of the jury in several competitions and to teach in masterclasses in music institutions. In 1993 she formed a duo with violinist Vasco Barbosa and performed several recitals and concerts with orchestra, including the presence in the VIII International Music Festival in Macao in 1994, the year in which the violin and viola deserved special attention. She developed a regular international concert activity until 2005 and currently teaches at the Music Academy of Santa Cecilia and the Gregorian Institute of Lisbon. In 2015 obtained the prize “Distinguished Violinist” at the “Ibla Grand Prize International Music Competition”, in 2014 obtained the “Título de Especialista em Música – Violino” at the Polytechnic Institute of Lisbon and is currently doing a PhD in Music/Performance – violin.

Post-Doc/PhD/Master Thesis
Title PhD. Thesis: The Legacy of Pablo de Sarasate
Orientation:

Vanda de Sá

Resume:

Tese sobre o papel de Pablo de Sarasate (1844-1908) como violinista/compositor e a sua contribuição para o desenvolvimento da técnica violinística. Pretendo demonstrar porque motivo são tão necessárias as obras de virtuosidade (é nessa categoria que se encontram as obras de Sarasate) e a importância específica do violinista espanhol sob o ponto de vista pedagógico. Pablo de Sarasate não se dedicou ao ensino nem deixou tratados que permitam dar a conhecer o valor do seu contributo, pelo que este é um assunto que permanece praticamente desconhecido. Irei debruçar-me sobre o fenómeno da virtuosidade, o virtuosismo no Século XIX, nomeadamente Paganini e Liszt que se constituíram como os dois principais virtuosi que abriram caminho para Sarasate. No caso particular do legado de Pablo de Sarasate pretendo discutir o seu duplo papel como violinista e compositor através de uma análise detalhada das suas técnicas de composição. Sarasate distingue-se por ter escrito obras curtas com especificidades técnicas isoladas de uma tal forma no contexto do discurso musical, que se constituem em grande medida como estudos musicais de concerto. Pretendo assim abordar e discutir estas obras segundo um enfoque novo, na medida em que desejo valorizar e avaliar a sua relevância no quadro do desenvolvimento técnico próprio aos estudos graduais. Pretendo discutir a influência de Sarasate na resolução de problemas técnico-estilísticos de elevado virtuosismo em obras que lhe foram contemporâneas ou imediatamente posteriores. Em virtude de este ser um Doutoramento em Performance, há lugar à realização de três recitais, nos quais incluo obras de referência de Pablo de Sarasate e onde se poderão observar diferentes problemas técnicos (descritos na tese) e a forma de os ultrapassar. Sublinha-se a complementaridade entre o estudo bibliográfico e analítico e a praxis instrumental, uma vez que um dos aspectos inovadores desta tese recai precisamente nesta estreita articulação com a sistematização de problemas de execução violinística.