Isabel Monteiro

Isabel Monteiro

Biography:

Isabel Monteiro holds a Master’s degree in Musicology, with the dissertation “Wind instruments and players in Portuguese sixteenth century”, by the Universidade Nova de Lisboa, and a Bachelor of Arts degree in music performance – Recorder – by the Escola Superior de Música de Lisboa. The intersection of these two areas, artistic and musicological, promotes the designing of new concert programs and the presentation of related areas papers in conferences. Papers published in the last few years include “Orquestra de jazz quinhentista? Considerações sobre charamelas em Portugal” (CESEM, 2018), “A ‘Assunção’ de Vasco Fernandes: um olhar musicológico” (Museu Grão Vasco, 2016), “Instrumentos musicais a bordo das armadas manuelinas no Atlântico e no Índico” (Caleidoscópio, 2015), “Circulação de instrumentos musicais no espaço português quinhentista” (Universidade de Coimbra, 2015). Other papers are about to be published, namely “Recebimento Real, 1518: eventos festivos & música” – presented at the meeting “Soundscapes/ Paisagens Sonoras”, in the Universidade de Évora (2017) – connected to the homonym DOLCIMELO’s project, and “Músicos na noite (séc. XVI): indesejáveis ou indispensáveis?” – presented at the conference “Lembrar-me-ei desta noite, nem que viva mil anos”: Ritmos, Vivências e Percepções da Noite na Época Moderna, in the Universidade Nova de Lisboa (2018) – as a result of the research developed for the making of a DOLCIMELO’s play with Renaissance theatre, music and dance, together with the Ensemble La Portingaloise devoted to historical dances, entitled “Auto do Labirinto (ou Labirinto do Amor)”. She is a Recorder and Chamber Music teacher at the Academia de Música de Santa Cecília, in Lisbon, and the artistic director of the Portuguese early music consort IL DOLCIMELO.

Publications and other outputs:

ORQUESTRA DE JAZZ QUINHENTISTA? CONSIDERAÇÕES SOBRE CHARAMELAS EM PORTUGAL, III Livro de Iconografia Musical: Organologia, Construtores e Prática Musical em Diálogo, Núcleo de Iconografia Musical do Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical, Universidade Nova de Lisboa, Luzia Rocha e Sónia Duarte (eds.), 2018 (pp.174-185).

A ‘ASSUNÇÃO’ DE VASCO FERNANDES: UM OLHAR MUSICOLÓGICO, Actas do Congresso “Ao tempo de Vasco Fernandes: Habitar os/nos séculos XV e XVI” | Museu Grão Vasco, Viseu, Out. 2016 (pp.115-128).

INSTRUMENTOS MUSICAIS A BORDO DAS ARMADAS MANUELINAS NO ATLÂNTICO E NO ÍNDICO, Actas do Congresso Internacional “500 Anos da Torre de Belém: SPHERA MUNDI – Arte e Cultura no Tempo dos Descobrimentos” | Centro Cultural de Belém, 13-15 Out. 2015. Isabel Cruz Almeida e Maria João Neto (eds.), Caleidoscópio, Casal de Cambra, 2015 (pp. 99-110).

CIRCULAÇÃO DE INSTRUMENTOS MUSICAIS NO ESPAÇO PORTUGUÊS QUINHENTISTA, Revista Portuguesa de História, Tomo XLVI-Nº46, Imprensa da Universidade de Coimbra, 2015 (pp.99-123). Direção de Maria Helena Cruz Coelho, Volume temático “Presença de Portugal no Mundo”, Coordenação científica de Irene Vaquinhas.